Paryż

Grupa 148 członków NSZZ Pracowników Grupy Azoty S.A. w Tarnowie, dzięki Federacji Związków Zawodowych Przemysłu Chemicznego, Szklarskiego i Ceramicznego w Polsce, miała okazję zwiedzić Paryż i zobaczyć najważniejsze atrakcje turystyczne i miejsca w Paryżu, a jednocześnie zobaczyć Paryż z różnych stron i różnych perspektyw. Dwa autokary 96 osób do Paryża wyjechały 23 – 30 kwietnia br. natomiast pozostałe 52 osoby wyjechały 25 – 30 maja br. Po prawie 20 godzinach jazdy osiągnęliśmy cel naszej podróży – Paryż.

Zwiedzanie „miasta zakochanych” rozpoczęliśmy od najsłynniejszej żelaznej budowli, czyli Wieży Eiffla. Winda wywiozła nas na wysokość 300m skąd podziwialiśmy panoramę Paryża. Spacerowaliśmy po najsłynniejszej alei świata – Polach Elizejskich, ulicy biegnącej od Place de la Concorde z licznymi teatrami, restauracjami, kinami i ekskluzywnymi sklepami, zakończonej Łukiem Triumfalnym. Budowla ta mieści się na Placu Charles de Gaulla, który kiedyś był nazwany Placem Gwiazdy z uwagi na promieniście rozchodzące się z tego miejsca 12 alei, w tym słynne Pola Elizejskie. Po pokonaniu wysokości ok. 50m mogliśmy podziwiać panoramę Paryża. Nie zabrakło wieczornego rejsu statkiem po Sekwanie, a nocą wraz z degustacją win podziwialiśmy najpiękniejsze miejsca Paryża w świetle sztucznych jupiterów, Paryż miasto światła – wraz z iluminacją Wieży Eiffla (lewitująca wieża). Do hotelu wróciliśmy ok. godziny 1:00 w nocy.

W kolejnych dniach zwiedzaliśmy Luwr – dawną rezydencję królewską, jedno z najbogatszych muzeów świata (posiada ok. 200 tyś. eksponatów), ze wspaniałą kolekcją arcydzieł sztuki europejskiej, słynnym obrazem Mona Liza Leonarda da Vinci, Wenus z Milo.

Wersal – słynny kompleks pałacowo – ogrodowy stworzony przez Ludwika XIV. Symbol królewskiej Francji zachwyca swoim bogactwem, luksusem, pięknem architektury. Przepiękne sale balowe, komnaty apartamenty m.in. Madame de Pompadour, Sala Lustrzana.

Musee d`Orsay, dawny budynek dworca kolejowego, muzeum impresjonistów, gdzie mogliśmy podziwiać najważniejsze dzieła m.in. obrazy Moneta, Degussa, Van Gogha. Mieliśmy okazję pospacerować po Montmartre, dzielnicy cyganerii paryskiej, kabaretów, rozrywki i nocnego życia: słynny Plac Piglle, kabarety m.in. Moulin Rouge i liczne teatry.

Zobaczyliśmy słynna bazylikę Sacre Coeur, gdzie z wysokości wzgórza podziwialiśmy piękną panoramę Paryża i okolic. Plac du Tertre, urokliwe miejsce malarzy, którym malowali m.in. Picasso i Dali. Przez Plac Vendome spacerkiem doszliśmy do Opery Garnier, oraz szlakiem chopinowskim aż do muzeum „fragonard” perfum.

Mieliśmy okazję zwiedzić Pałac Inwalidów, gdzie mieści się grób Napoleona Bonaparte i Muzeum Armii.

W ostatnim dniu, przez most Pont Neuf, który jest najstarszym mostem Paryża, dotarliśmy w najstarszą cześć miasta – Wyspę Cite, a także dzielnicę łacińską. Zobaczyliśmy Katedrę Notre Dame, najwspanialszy gotycki zabytek sztuki sakralnej z XII wieku, ze wspaniałymi witrażami i okienną rozetą, Sorbonę – najstarszą i najbardziej znaną uczelnię w Europie.

Pozostały czas wykorzystaliśmy na zakupy i pełni wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną do Tarnowa.

Przewodnicząca NSZZ PGA S.A. w Tarnowie

Stanisława Rzepka

Ten wpis został opublikowany w kategorii rozrywka, wyjazdy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.